Web 2.0 jako důležitý milník v evoluci webu

  •  Miloš Novotný
  •  13467x
Web 2.0 jako důležitý milník v evoluci webu

Internet jako zdroj informací si našel své nezastupitelné místo a příznivce. Webové služby nedávno oslavili 20 let, není proto divu, že webové prostředí prochází značným vývojem. Pojem Web 2.0 je jakýmsi vývojovým krokem, který rozšiřuje funkcionalitu i sociální pojetí webové služby.

Zapracování funkcionality Web 2.0 do stávající prezentace dává šanci na významné zvýšení návštěvnosti, vytvoření stálé komunity příznivců a významné zlepšení výsledků ve vyhledávačích. Standard Web 2.0 není oficiálně ustanoven. Je spojován s konferencí pořádanou v roce 2004 společností vydávající technickou literaturu O'Reilly Media . Na konferenci obecně byla představena nová verze webového prostředí Web 2.0 z hlediska funkcionality bez technických podrobností. Technické podrobnosti již byli nechány na realizaci technologickým firmám. Základní rozdíli Web 1.0 a Web 2.0 najdeme v následující tabulce. Rozdíly jsou pro nás důležité pro zamyšlení se nad vlastními webovými stránkami.

OblastWEB 1.0WEB 2.0
FunkcionalitaInformace jsou uspořádány do hypertextových stránek. Ovládání pomocí odkazů způsobuje fragmentaci zobrazování informací a menší přehlednost.Krom informací je poskytována aplikační funkcionalita. Například: webmail, diskuse, blog, nástěnka, fotogalerie, videoshoty. Ovládání umožňuje zobrazit informace na jednom místě bez fragmentace.
Obsah webuObsah webu je vytvářen vlastníkem.Na utváření obsahu se podílejí návštěvníci. Vlastník krom vytváření obsahu je v roli moderátora. Dochází k decentralizaci autorit.
InterakceInterakce je požadována po vlastníkovi, objevuje se proto v omezené míře.Interakce je vítána a mívá formu hodnocení, diskuse, chatu nebo sociální sítě.
Aktualizace obsahuObsah aktualizuje a tvoří vlastník.Tvůrců obsahu může být velké množství. Obsah je krom vlastníka tvořen návštěvníky.
Sociální zařazení návštěvníkaNávštěvník je pasivním čtenářem informací.Návštěvník vytváří s ostatními rozsáhlou komunitu. Na stejném místě se setkávají návštěvníci podobných zájmů, mohou aktivně komunikovat.

Všechny internetové stránky, kde se podaří, vymyslet vhodné Web 2.0 prvky se stávají pravidelně navštěvované! Peníze na reklamu jsou především vynakládány na přivedení nových návštěvníků. V dnešní době prosazuji názor, že je nejprve potřeba vhodně připravit www stránky jak z hlediska funkcionality, tak obsahu a následně je pak třeba investovat dle nějakého plánu do reklamy na přivedení nových návštěvníků. Naše webové stránky musí být pro návštěvníka natolik aktivní, že se vrátí kdykoliv bude řešit něco z oblasti, kterou se zabýváme. V minulosti Web 1.0 se hledělo především na vzhledovou atraktivitu a informační dostatečnost. Dnes se každý projekt hodnotí z hlediska aktivity, přičemž přiměřená vzhledová atraktivita je samozřejmostí.

Web 2.0 ve vztahu k návštěvnosti

Vyhledávače mají velmi složitý mechanizmus posuzování relevantnosti výsledků vyhledávání. Web navržený s ohledem na standard Web 2.0 nám zajišťuje neustálou změnu jedinečného obsahu. Vyhledávačům se takovýto web velmi líbí, často jej nechávají roboty procházet a indexovat nové informace. Reálně bez komunitních příznivců nelze být v této oblasti úspěšný. Vyhledávače upřednostňují výsledky vyhledávání na vaše stránky, pokud vidí, že jsou hodně navštěvované a oblíbené. Nutno dodat, že oblíbenost www stránek je jen jeden z parametrů. K úspěchu předních pozic ve vyhledávačích vede cesta mnohem složitější.

Krásný příklad správného využití potenciálu Web 2.0 je možné sledovat u nově vzniklé politické strany TOP09. Pokud by TOP09 udělala pouze internetové stránky, pořádala mítinky, reklamní kampaní by postihla billboardy a internet, náklady na jednoho získaného příznivce by byly opravdu velmi vysoké. Rozšířením svých aktivit na facebook ,Twitter a YouTube vtáhli velmi snadno příznivce, kteří sympatizují s osobostmi strany do aktivní komunikace. Tento příklad politické strany nám jasně ukazuje jak lze využít funkcionalitu Web 2.0 ve svůj prospěch.


Populární tagy

Nejčtenější články

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Technická podpora