Sociální sítě a jejich význam na českém internetu

  •  Miloš Novotný
  •  25443x
Sociální sítě a jejich význam na českém internetu

Podle internetové encyklopedie Wikipedia jsou sociální sítě propojené skupiny lidí, které se navzájem ovlivňují. V prostředí internetu se jako sociální sitě označují komunitní weby, kde se schází uživatelé s podobnými zájmy nebo vazbami.

Diskuzní fóra

Prvními sociálními sítěmi na internetu byly diskuzní fóra. Vznikaly a stále vznikají fóra zaměřená na určitou oblast například fotografování, cestování, maminky na mateřské dovolené. Uživatelé si na diskuzním fóru vyměnují svoje názory a zkušenosti. Diskuzní fóra jsou pro uživatele často zdrojem informací o spokojenosti s určitým výrobkem nebo produktem. Není neobvyklé, když si zákazník před nákupem např. dražší elektroniky projde diskuzní fóra a vyhledá příspěvky zabývající se objektem jeho potenciálního nákupu. Informace publikované uživateli na diskuzním fóru bývají často objektivnější než reklamní texty výrobce. Funkčnost diskuzních fór převzaly některé internetové obchody a weby a nabízejí možnost diskutovat a hodnotit výrobky nebo služby přímo na svých stránkách.

Jak využít diskuzní fóra jako nástroj internetového marketingu

  • Dát uživatelům možnost ohodnotit nebo se vyjádřit k vybraným informacím na webu,
  • vytvořením diskuzního fóra o nabízených výrobcích nebo službách a aktivní účastí v tomto fóru,
  • vytvořením sekce "Často kladené dotazy" a publikováním odpovědí na otázky zákazníků,
  • účast oficiálního zástupce firmy v hojně navštěvovaných diskuzích.

Komunitní weby

Dalším typem sociální sítě jsou komunitní weby. Umožňují uživatelům mezi sebou komunikovat a rozšiřují funkčnost obyčejného diskuzního fóra vkládáním celých článků, fotografií, souborů a videí.

Xchat

Jedním z prvních komunitních webů u nás byl server xchat.cz, úzce zaměřený pouze na online komunikaci. Uživatelé mohou tzv. "chatovat" - pod svojí přezdívkou komunikovat v reálném čase s ostatními uživateli v některé z místností. Místnost je místo, kde je určené téma rozhovoru například geograficky, společným zájmem atd.

Využití chatu v internetovém marketingu je prakticky nulové, informace a obsah se mění každou minutou. Chat lze ale velice dobře využít pro umístění reklamy - uživatelé dokáží na chatu strávit dlouhý čas a často se na něj vrací.

V současnosti patří Xchat pod portál Centrum.cz.

YouTube

Portál YouTube umožňuje publikovat video záznamy a jejich online přehrávání na webu tzv. streaming. Z původního zaměření na publikování domácího videa vznikl největší portál, na kterém dnes publikují videoklipy největší hvězdy světového showbusinessu. Velké množství firem a institucí má na YouTube vlastní kanál, pomocí kterého publikují svoje videa. Na českém internetu vzniklo několik klonů YouTube, asi nejúspěšnější z nich je Stream.cz. YouTube video se může použít i jako součást webových stránek.

Blogy

Dalším fenoménem sociálních síti jsou blogy (zápisníky). Blog slouží k publikování článků bez nutnosti vytvářet vlastní web, učit se ovládat redakční systém nebo HTML kód. Po světě i u nás vzniklo velké množství portálů umožňujících psát blogy, např. blogger.com,blog.cz a další. Výhodou blogu je neformálnost. Psát blog může každý prakticky o čemkoli. Toho využívá i velké množství firem, které pomocí blogu publikují informace neformálního charakteru (např. články o trendech v oboru, úspěšném setkání s partnery nebo třeba jenom o tom že se někomu ze zaměstnanců narodil potomek).

Pro psaní úspěšného blogu je potřeba být dostatečně kreativní a mít také hodně času. Proto vznikly mikroblogy. Mikroblog eliminuje nutnost psát celý dlouhý článek. Stačí napsat SMS zprávu nebo odeslat e-mail s textem a příspěvek je na světě. Nejznámějším mikroblogem je služba Twitter .

Twitter

Twitter umožňuje psát příspěvky (tzv. tweety) dlouhé max. 140 znaků a publikovat je pod svojí přezdívkou. Uživatelé mohou následovat ostatní uživatele, což znamená, že se je jim budou zobrazovat jejich na hlavní obrazovce Twitteru jejich příspěvky. Naopak pokud mě někdo následuje, znamená to, že vidí na své hlavní obrazovce všechny mé příspěvky. Obrovskou výhodou Twitteru je velká rychlost, kterou se po něm šíří informace. K tomu přispívá i metoda tzv. retweetu, kdy uživatelé přeposílají příspěvky ostatních a vidí je tím i jejich následovníci. V internetovém marketingu lze twitter použít jako jeden z nejrychlejších způsobů upozornění zákazníků na novinky a akce. Pokud uživatel následuje příspěvky, nemusí se ani podívat na firemní web, ale ihned ví, že vyšla nová verze jeho oblíbeného programu, byl vydán nový článek atd.

Facebook

Facebook je fenomén současného internetu, který pokrývá vše, co ostatní typy sociálních síti dohromady. O jeho úspěšnosti svědčí i počet uživatelů - 400 miliónů celosvětově a u nás přes 2 milióny. Princip Facebooku je jednoduchý. Uživatel si autorizuje ostatní uživatele, které zná jako své "přátele" a vidí jejich příspěvky. Příspěvek může být ve formě mikroblogu, videa, fotografie, odkazu. Současně lze příspěvky komentovat a hodnotit. Uživatelé se mohou sdružovat do skupin podle zájmů a v nich mezi sebou komunikovat. Unikátní vlastností Facebooku jsou aplikace - mohou to být hry (MafiaWars, Farmville), soutěže atd. Z pohledu marketingu je facebook médium budoucnosti. Firmy zakládají skupiny pro své fanoušky, umožňují diskutovat o produktech, spouští soutěže o zajímavé ceny. Díky adresnosti Facebooky lze reklamu cílit mnohem efektivněji než na obyčejném webu, protože Facebook zná spoustu informací o zájmech uživatelů.


Populární tagy

Nejčtenější články

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Technická podpora